|
KARPATSKÝ EPILOG
Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava 1958 - 2013
Druh nosiče: 2xCD
Vydavatel: Ragtime CD
Celkový čas: CD1 53:04, CD2 59:10
|
Seznam skladeb CD1: |
1. | Hudecké písně z Vizovska | 3:26 | (1975) ze sbírky Eduarda Pecka |  |
| 2. | Tři taneční nápěvy z Růžďky u Vsetína | 3:14 | (1994) Guberniální sbírka z r. 1819 |  |
| 3. | Točené z Liptálu | 1:46 | (1973) |  |
| 4. | Goralské nuty | 2:45 | (1985) |  |
| 5. | Kresané | 1:23 | (1967) ze sbírky A.S.Keczer |  |
| 6. | Hajduch | 3:17 | (1980) pásmo melodií k valaskému tanci z Kokavy |  |
| 7. | Vrchovský pláč a tanec | 4:31 | (1993) podle hry Jána Berkyho-Dušana ze Zvolenské Slatiny |  |
| 8. | Tance ze Strážského | 2:00 | (1978) nápěvy k dívčímu kolesovému tanci Karička |  |
| 9. | Melodie z Velkých Zalužic | 5:31 | (1993) z repertoáru zpěvačky Márie Mačoškové |  |
| 10. | Huculka | 1:30 | (1977) nápěvy Huculů ze západní Ukrajiny |  |
| 11. | Krucene z Raslavic | 4:10 | (1994) nápěvy k točivému párovému tanci Krucena |  |
| 12. | Kurucká nota z Uhrovecké sbírky | 4:38 | (1994) |  |
| 13. | A menyaszan szép virág | 1:59 | (1985) podle hry hudců z transylvánské obce Szék |  |
| 14. | Csárdás | 2:11 | (1985) podle hry hudců z transylvánské obce Szék |  |
| 15. | Geamparale in A | 2:45 | (1993) jihorumunský řadový tanec v 7/16 taktu |  |
| 16. | Hora Martişorului | 1:49 | (1980) skladba věnovaná rumunskému svátku jara „Martişor" |  |
| 17. | Hriňovské | 5:12 | (1989) podle hry houslisty Jána Hrončeka z Hriňové |  |
Seznam skladeb CD2: |
1. | Hudecké rozehrání/Večerní reminiscence | 5:06 | (1978) studiová koláž na motivy nápěvů z Jasenné |  |
| 2. | Banujem za tebou&Ej,hory,hory | 3:55 | (1980) milostné slovenské |  |
| 3. | Motivy z Kozlovic | 5:46 | (1986) na motivy písní z lašsko-valašského pomezí |  |
| 4. | Těšínská balada | 5:29 | (1976) baladická píseň z těšínského Slezska |  |
| 5. | Dva slovenské historické tance | 3:45 | (1976) z Kodexu E.Lányi |  |
| 6. | Těžko je mi, těžko | 3:58 | (1987) |  |
| 7. | U mej matky přede vratky | 5:47 | (1984) tři podoby lašské písně |  |
| 8. | Bude vojna, bude | 6:13 | (1975) na motivy baladické písně ze severního Valašska |  |
| 9. | Písně hříšné | 4:47 | (1976) studiová koláž na motivy lascivních textů |  |
| 10. | HUDEC | 5:10 | (1979) parafráze na motivy písní a tanců z jižního Valašska |  |
| 11. | Sedlácké v horním grýfu | 3:17 | (1980) nápěvy k točivému párovému tanci z Horňácka |  |
| 12. | Z odkazu starých cimbalistů | 5:14 | (1981) koláž inspirovaná hrou cimbalisty Milana Švrčiny |  |
CD1
Instrumentální sóla:
Miroslav Hlosta – housle (1-7, 12-14, 17)
Jiří Crha – housle (16)
Václav Hlosta – housle (7)
Jiří Machač – housle (7, 17)
Dalibor Plaček – housle (7)
Ján Červeň – housle j.h. (4)
František Plocek – klarinet (5)
Jan Rokyta – cimbál (1)
Jan Rokyta ml. – cimbál (9, 12, 15) & zobcová flétna (12)
Zpívá sbor muzikantů Cimbálové muziky TECHNIK (11)
Hraje Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava s primášem Miroslavem Hlostou (1-17) a Jiřím Machačem (7,17)
CD2
Zpívají:
Jarmila Šuláková (2, 8)
Marie Karpecká-Žabková (4)
Lenka Halamová (6)
Josef Laža (9)
Martin Hrbáč (11)
Instrumentální sóla:
Miroslav Hlosta – housle (1, 3, 10)
Jiří Crha – housle (7)
Martin Hrbáč – housle (11)
František Plocek – klarinet (3)
Anna Václavíková – hoboj (4)
Jiljí Dybal – violoncello (1, 3, 7)
Miroslav Večeřa – příčná flétna (6)
Jan Rokyta – cimbál (1, 5, 7, 8, 12) & violový kontr (11) & kontrabas (11)
Milan Švrčina – cimbál (12)
Hraje Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava s primáši Miroslavem Hlostou, Jiřím Crhou a uměleckým vedoucím Janem Rokytou (1-10)
Snímky byly natočeny v letech 1973 – 1994 ve studiu Českého rozhlasu v Ostravě.
Ve zmíněném období se na realizaci nahrávek podíleli tito členové Cimbálové muziky TECHNIK Ostrava:
Miroslav Hlosta, Václav Hlosta, Jiří Crha, Jiří Machač, Dalibor Plaček, Bruno Sadílek, Josef Brieda, Zdeněk Filip, Jiří Šmíd, Jiří Dvořáček, Dalibor Grulich, Pavel Rokyta, Jan Rokyta, Jan Rokyta mladší, Jiljí Dybal, Alois Stašek, Igor Františák, František Plocek, Bohuslav Schenk, Jan Malina
Hudební úpravy a kompozice: Jan Rokyta
Hudební režie: Vladimír Studnička, Jiří Pekárek, Jan Rokyta, František Mixa, Jiří Pospíšil, Josef Przebinda, Miroslav Klega, Jiří Karásek, Zbyněk Přecechtěl
Zvuk: Ivo Roubal, Lubomír Výrek, Karel Šmiták
Námět a produkce: Pavel Rokyta, Jan Rokyta mladší, Igor Františák
Výběr a sestava: Jan Rokyta mladší, Pavel Rokyta, Igor Františák
Hudební úprava snímků: Jan Rokyta mladší
Zvuková revitalizace snímků: Lubomír Výrek
Mastering: Lubomír Výrek, Český rozhlas Ostrava
Texty: Jan Rokyta mladší, Pavel Rokyta
Překlad textů: Marjolein de Roos. Liselotte Rokyta
Design: Graphic House s.r.o., Pavel Rokyta
Sleeve-note:
K PRÁCI VE STUDIU I NAD PARTITUROU...
Široké spektrum Karpatského epilogu je přehlídkou různých regionálních stylů, instrumentačních barev, jakož i lyrických, virtuozních skladeb i kompozičních experimentů cimbálové muziky Technik a jejího uměleckého vedoucího Jana Rokyty. Karpatský epilog má ovšem i výrazný aspekt zvukový, respektive studiový. Doba vzniku nahrávek má úctyhodné rozpětí jedenadvaceti let (1973-1994) a protíná tři desetiletí, během kterých rozhlasová nahrávací technika zaznamenala dynamický vývoj. Z toho důvodu nebylo při revitalizaci jednotlivých snímků jednoduché sladit jejich často velmi rozdílné zvukové charaktery do jedné hladiny a posluchačsky jednolité šablony. Všechny snímky jsou zvukovým obrazem své doby a jsou takto - včetně svých šarmů i relativních nedokonalostí - váženému posluchači předkládány.
CD II je velmi specifické i použitím různých speciálních zvuků a kompozičních technik. Dovolujeme si vás upozornit na:
- aleatorické i modální řady
- motivickou práci
- neobvyklou harmonizaci písňového motivu
- použití bourdonu
- přelaďování strun hudebních nástrojů (skordatura)
- využití neobvyklých instrumentačních barev
- kontrastní tempa
- zvukových efektů.
Dále je zde technika studiová, která umožňuje:
- vrstvení vokálních i instrumentálních výkonů jednoho interpreta
- prolínání jednotlivých částí kompozice
- posuny ve stereobázi
- zpomalování zvukového záznamu za účelem přeladění speciálně předtočeného zvuku.
Žádná ze zmíněných kompozičních a rozhlasových technik není samoúčelná, ba naopak - jejich použití posunuje všechny úpravy a kompozice do nového zvukového formátu, ve kterém získávají lidová témata nový umělecký rozměr.