![]() |
My sme tady dvá
Bratři Miroslav a František Zachovalí
Druh nosiče: CD
Tonstudio Jaromír Rajchman, 2003 Celkový čas: 61:11 |
František a Miroslav Zachovalí jsou zkrátka a dobře dvojčata - rodinná, pěvecká i muzikantská. Během svého folkloristického života prošli břeclavskými muzikami PODLUŽAN a zejména BŘECLAVAN, působili také v kapelách rodného Hanáckého Slovácka, z nichž jmenujme především VONICU z Krumvíře, vedenou po léta rovněž velkobílovickým rodákem Janem Kachyňou. Znaky folkloristického i osobního přátelství nese Františkova a Mirkova spolupráce s ostravskou cimbálovkou TECHNIK, vlastní tvůrčí záměry realizovali v muzice MORAVIA, v současné době pak v Cimbálové muzice MIRKA ZACHOVALÉHO.
Naši bratři si svět hudebního folkloru mezi sebou dobře podělili, zatím co těžiště Mirkovy činnosti je spíš v muzikantských, přesněji řečeno v primášských, ambicích a dramaturgii, František je celou svou bytostí zpěvák. Zpěvák velmi výrazný a přesvědčivý, navazující na historickou linii pěveckého chlapství na Podluží. Je vlastníkem lehkého, tmavě dozrávajícího tenoru (i ta vinná terminologie je tu zcela na místě - oba chlapci se ve víně vyznají více než dobře).
Dobrá polovina titulů je věnována lidové písni z Podluží. Starší baladické tvary pocházejí ze zpěvníku "Lidové písně z Podluží", který zpracovala v roce 1920 Františka Kyselková (z popudu Leoše Janáčka) jako repertoárový profil vynikajícího zpěváka Jana Turečka (1835-1921) z Tvrdonic. Z dalších pramenů je tu prvá sbírka moravských lidových písní Františka Bartoše z roku 1882, dále rukopisný fond ÚEF v Brně, Poláčkovy "Slovácké pěsničky" a konečně také Sušilova sbírka. Dva repertoárové doteky rodného Hanáckého Slovácka pocházejí ze sbírky Hynka Bíma "Lidové písně Hustopečska". Zbylé písně patří do rodiny těch obecně známých s transregionálním rozšířením a oblibou.
Jako u většiny soudobých zvukových podob hudebního folklóru, i zde se setkáváme s rozdílným pojetím zpracování tradičního materiálu. S obdivem tu připomínám vynikající dramaturgický cit a geniální smysl pro výběr a řazení písní legendárního břeclavanského primáše Josefa Kobzíka (1929-2000). Zanechal ve svém odkaze pro Podluží víc, než kdokoliv jiný, objevil výsostně pravidelný model regionálního muzikantského stylu své nejjižnější Moravy.
Nahrávky ostravského hudebního studia Českého rozhlasu znějí v duchu pokorném, přitom ale muzikantsky poučeného přístupu k pramenným odkazům. U balad jsme se snažili o vytvoření střídmého hudebního prostoru, který je dobrým domovem poetického i nápěvného poslání příběhů...Snímky s muzikami Vonica a Moravia jsou svědectvím praktického muzikantského a pěveckého života obou bratrů na rodné jižní Moravě - tady určitě stojí za to připomenutí spolupráce s Janem Zavičičem, který se ostatně na našem nosiči představuje také jako výrazný zpěvák, v obou uvedených kapelách.
A je tu ještě jeden zpěvák, který se představuje v samém závěru. Chlapecký hlas Martina Zachovalého zní nejenom jako pokračování ryze rodového odkazu otce Františka, nabízí i symboliku mnohem obecnější - předávání bohatství lidové hudební tradice jižní Moravy z generace na generaci. K tomu chce svým dílem přispět i tento náš společný počin....
Jan Rokyta
Copyright © 2024 Pavel & Tomáš Rokytovi & Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava.