![]() |
Cimbálová muzika - Technik - Dulcimer band
Moravské a slovenské lidové písně a tance
Druh nosiče: LP
Vydavatel: © SUPRAPHON 1984 Export: Artia Prague - English version STEREO 1117 3439 G |
Seznam skladeb: | 1. | Hudecké z Popova I. | 2:00 | podle primáše Jiřího Košelky - ze zápisu Hynka Bíma | |
2. | Ach, Janoško, bačo moj | 3:12 | text a nápěv Františka Vypušťáková ze Študlova | ||
3. | Na robotu skazujů | 2:36 | robotní ze Štítné nad Vlárou | ||
4. | Hudecké z Popova II. | 2:06 | podle primáše Jiřího Košelky - ze zápisu Hynka Bíma | ||
5. | Na Vsetíně zvóníja | 2:51 | valašská ze Lhoty u Vsetína | ||
6. | Liptálské točené | 1:45 | z Liptálu u Vsetína | ||
7. | Keď ja budem mašírovat | 2:27 | předzpěv k tanci Stará uherská ze Střelné | ||
8. | Večerní reminiscence | 5:03 | na lidové motivy z Jasenné u Vizovic | ||
9. | Tam za Váhom | 2:09 | z myjavských Kopanic | ||
10. | Horela linda | 2:42 | milostná ze slováckého Horňácka | ||
11. | Široko, daleko | 3:00 | čardáš z Brezové p. Br. - podle hry a zpěvu Jána Petruchy | ||
12. | Povulny (hudba Jaromír Gelnar) | 2:38 | na témata třídobého tance z Těšínska | ||
13. | Pěrym, pěrym, pělušky | 1:27 | text a nápěv Otto Žabka - ukolébavka | ||
14. | Ej, žandári, žandári | 3:18 | táhlá ze slováckého Horňácka | ||
15. | Keby sa ťa mamka ptali | 1:51 | žertovná z Myjavy | ||
16. | Ej, majerán, zelený majerán | 2:30 | čardáš z Pohroní | ||
17. | Sirba z Oltenie | 2:36 | rumunský lidový tanec |
Jubileum, které tato ostravská kapela slaví v sezóně 1983/84 - 25 let svého působení - není neobvyklé u velkých smíšených těles s řadou složek, kde generační pohyb není tak patrný, ani u těles profesionálních, kde instituce sama vytváří jisté obranné mechanizmy. V žádném případě však není běžné u skupinky amatérských muzikantů, kteří jakoby mávnutím proutku (nebo je to cimbálová palička jejich uměleckého vedoucího?) hravě a plynule překlenou barieru jedné generace. Chceme tím říci, že k základní charakteristice této cimbálové kapely patří to, že svůj vysoký interpretační standard drží už po tolik let na výši, který bývá někdy i předmětem závisti. Technická vypracovanost hry tu patří k samozřejmým východiskům - ostatně rozhlasové a televizní mikrofony jsou nepodplatitelné a ostravský TECHNIK si položil, zejména ve druhé polovině své cesty, cíle především v tomto oboru práce.
U ostravského TECHNIKu je také obdivuhodná jeho promyšlená dramaturgie. Můžete se o tom přesvědčit i s konceptu této LP desky, kde celá jedna strana podtrhuje valašská východiska a pocitové zázemí muzikantů i jejich uměleckého vedoucího, zatímco v druhé části nahrávky prokazují interpreti i sestavovatel‚ úctu k regionu slováckého Horňácka a přilehlého slovenského pomezí, o jehož stylové zvládnutí už po tolik let tak‚ usilují.
Abychom byli úplní ve výčtu všech aspektů dramaturgie kapely i jejího zrcadla na této desce, dodejme, jak poctivě se soubor snaží o dobré inovace v současných podobách lidové písně (3,8,10,15), jak slouží i popularizaci dobrých ohlasových písní současných autorů (2,13) i samostatných ohlasových skladeb (12), jak se podrobuje osobnostnímu naturelu jednotlivých zpěváků - a co všechno ještě!
Nahrávka rumunského tance, kterou se náš výběr uzavírá, symbolizuje široký záběr a řadou vítězství korunované úsilí po mnohotvárném a fundovaném hudeckém projevu.
Copyright © 2024 Pavel & Tomáš Rokytovi & Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava.